Social Icons

zaterdag, september 29, 2007

Waarom zijn we hier?

Mensen die geloven menen dat god ons heeft gemaakt. De vraag waarom god dat deed en wie eigenlijk god dan heeft gemaakt blijft meestal onbeantwoord.

Ik ben zelf een atheist dus waarom god er is daar hoef ik me niet druk over te maken. De vraag blijft dan echter: Waarom zijn we hier? Mijn antwoord daarop is: We zijn hier omdat het mogelijk is.

Naar mijn idee is er alleen oneindigheid. Zowel wat betreft tijd als ruimte. En dan alle kanten op. Er is geen begin en er is geen einde. Dat betekent ook dat er een oneindig aantal mogelijkheden van bestaan is in die oneindigheid.

Bewust menselijk leven is dus een van de mogelijkheden. Er is dus niets bijzonders of unieks aan. Maar wat is dan de zin van het leven?

Vroeger dacht ik nog dat voortplanting de zin van het leven was. Dit in verband met de evolutieleer van Darwin. Maar ik ben nu van mening dat op abstract objectief niveau het leven geen enkele zin heeft. Het doet er verder op de oneindigheid geen bal toe wat er hier op deze aardkloot gebeurt.

Wat geeft het leven dan wel zin? Juist dat wij beseffen dat het geen zin heeft. Ons bewustzijn dwingt ons om zin te geven anders zouden we er meteen mee ophouden. Of we zouden ons overgeven aan het leven als beesten.

Ons bewustzijn dwingt ons om zingeving te creëeren. Het dwing ons om op een juiste manier te leven of anders onszelf wijs te maken dat we op de juiste manier leven.

De zin van ons leven is dat we door ons bewustzijn de mogelijkheid hebben tot het maken van bewuste keuzes. De zin van het leven is dus het bewust gebruiken van je bewustzijn. En dat is al moeilijk genoeg.
Een reactie plaatsen